משפט שלמה: הכל על דיוני אפוטרופסות

לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם כל עוד לא נקבע אחרת על ידי בית המשפט. בתור אפוטרופוסים, להורים הוגדרו זכויות וחובות שבמקרים חריגים אי מילויים עשוי להצדיק שלילה של האפוטרופסות.

אפוטרופסות הורית כוללת את החובה לדאוג לצורכי הקטין בכל הנוגע להזנתו, דאגה לקורת גג ראויה, לחינוך ולימודים. במאמר זה נרחיב בנושא הקשה של שלילת האפוטרופסות.

 

אפוטרופסות ומשמורת

חשוב להבחין בין הענקת משמורת בלעדית לאחד ההורים לאחר פרידה של בני זוג לבין מתן אפוטרופסות בלעדית. משמורת בלעדית נפוצה לאחר לא מעט גירושין אך לרוב ההורה שאינו משמורן נותר בתור אפוטרופוס והוא אינו מודר לגמרי ממעורבות בחיי הילד.

במידה וההורה לאחר דיון משפטי מאבד את מעמדו בתור אפוטרופוס, הוא אינו יכול להתערב בחיי הילד ונמנעת ממנו כל השפעה על הילד או מעורבות בקבלת החלטות לגבי אופן ניהול חיוו בעתיד. שלילת אפוטרופסות על ידי בית המשפט איננה נעשית בקלות ראש ולכל הורה זכות לייצוג בהליך על ידי עורך דין לענייני אפוטרופסות והשלילה נעשית רק בנסיבות חריגות במיוחד.

 

שלילת אפוטרופסות

שלילת מעמדו של הורה כאפוטרופוס אינו עולה רק בסכסוכי גירושין ולעיתים המדינה ורשויות הרווחה הן אשר מבקשות צעד זה מבית המשפט. על מנת להצדיק את ההליך יש להוכיח כי מההורה נבצר למלא את תפקיד האפוטרופוס מכיוון שהוא אינו מסוגל לספק לקטין שגרת חיים תקינה. במקרים הללו,  שלילת האפוטרופסות תיעשה על מנת להיטיב עם הקטין.

 

פגיעה בקטין וברווחתו

במקרה שבו אחד מההורים הוא שדורש לשלול מהאחר את מעמדו, עליו להוכיח לבית המשפט כי פעולותיו של האחר גורמים לפגיעה ברורה בטובת הקטין וברווחתו. הסעד המבוקש נועד למנוע את המשך מעורבות ההורה בחיי הילד ומתן הזדמנות להורה השני לנהל את חיי הקטין ללא כל הפרעה.

דוגמאות לפגיעה בקטין בדיונים בנושא הן, מניעת טיפול רפואי, הפרעה לשגרת חינוך, פגיעה רגשית, אלימות לסוגיה ועוד. בקשת שלילת אפוטרופסות יכולה להתבסס גם על כך שההורה הנבצר שוהה בחו"ל באופן קבוע והוא נמנע מלהגיע לבקר את הילד. ניתן לבקש לשלול את מעמדו של הורה גם כאשר הוא נטש אותו או לא הכיר בו מעולם.

 

הורה חולה או לא מתפקד

מקרים נוספים בהם בית המשפט נדרש לדיון לא פשוט זה, הוא כאשר אחד ההורים חולה מבחינה פיזית או נפשית ובגלל מצבו הבריאותי הוא אינו יכול למלא את חובותיו בתור אפוטרופוס. מקרים שנחשבים לרגישים במיוחד הם סביב סכסוכי גירושין בהם אחד הצדדים טוען לחוסר תפקוד הורי של האחר וסביב מה שמכונה ניכור הורי.

 

מקרים רגישים במיוחד

הרגישות הנדרשת מבית המשפט במקרים מעין אלו נובעת מכך שישנם מקרים רבים בהם הניתוק של ההורה מחיי הילד נעשית למרות רצונו להמשיך להיות מעורב ועל בית המשפט לבדוק אם ישנה הסתה של ההורה אתו הילד שוהה כנגד ההורה השני ומה שמכונה לעיתים ניכור הורי. לסיכום הנושא, דיונים סביב אפוטרופסות הינם רגישים ולא פשוטים כפי שפירטנו במאמר.

עורך דין לענייני אפוטרופסות

לשיתוף מהיר לחצו כאן
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
הסכם ממון
פיננסים
מה חשוב לדעת על הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה משפטי הנערך בין בני זוג, לפני נישואיהם או במהלכם, וקובע את אופן חלוקת הרכוש וההתחייבויות ביניהם במקרה של גירושין או פטירה. הסכם זה יכול להגן על

מה נחשב לתאונת עבודה
עריכת דין
מה נחשב לתאונת עבודה?

לצערנו תאונות עבודה מתרחשות בישראל מידי יום. בכל שנה מבקשים עשרות אלפי פונים סעד מהביטוח הלאומי בגין תאונות עבודה. יש חשיבות בהבנת המצב, מה צריך לעשות ומה האפשרויות העומדות בפני