מה ההבדל בין ביקורת של צרכן לבין לשון הרע

השיח במדינת ישראל תמיד היה מורכב ממגוון של דעות, כנהוג במדינה דמוקרטית, מה שהוביל לא פעם לדיונים סוערים. עם התפתחות הטכנולוגיה והמעבר לרשתות החברתיות אנו עדים לכך שישנה עליה במספר תביעות לשון הרע, מה שמעלה את השאלה היכן הגבול בין ביקורת לגיטימית ללשון הרע עובר?. בדיון כזה עולות שאלות חשובות מאוד כמו האם לחופש הביטוי יש גבול ועד כמה מותר לדבר ולחשוף כאשר מדובר בחופש העיתונות וחקר האמת. כאשר עלינו לזכור כי מהצד השני עומד כבוד האדם ושמו הטוב והזכות לפרטיות, במאמר זה נענה על השאלה מה ההבדל בין ביקורת ללשון הרע.

 

מהי ההגדה של לשון הרע?

בכדי לענות על השאלה הזו חשוב לדעת מהי ההגדרה המשפטית של לשון הרע? לפי ההגדרה המשפטית לשון הרע, הנקרא גם הוצאת דיבה, אוסר על השפלת אדם בעיני אחרים בכדי להפוך אותו למטרה לשנאה, בוז או לעג. בנוסף, ביזוי אדם בשל מעשיו, התנהגותו ותכונות המיוחסות לו, פגיעה במשרתו, בעסקו ובמשלח ידו או מקצועו של אדם, לבזות אותו בשל הגזע שלו, מוצאו, דתו, מקום המגורים שלו, הגיל שלו, מינו ונטייתו המינית או מוגבלותו.

 

כיצד פועל הליך תביעה של הוצאת דיבה?

תביעה במישור האזרחי- בסוג הליך זה התובע ראשי להגיש תביעה לקבלת פיצוי כספי כאשר הפיצוי הכספי יכול להגיע עד לסכום של 70,000 ₪ וזאת מבלי שנדרש להוכיח שנגרם נזק בעקבות הפרסום. במידה והתובע הצליח להוכיח כי הפרסום הפוגע נעשה בכוונה לפגוע הוא יכול קבל פיצויים של עד 140,000 ₪. מעבר לפיצוי הכספי בית המשפט יכול להורות על הסרת הפרסום החרמתו והכחשה או הודעה מתקנת.

תביעה במישור הפלילי- חוק איסור לשון הרע קובע כי מעבר לזיכוי כספי העבירה נחשבת פלילית, במשפט פלילי המדינה היא המאשימה ומגישה את כתב האישום נגד מי שביצע את העבירה. יחד עם זאת החוק מאפשר להגיש "כתב אישום פרטי" נגד המפרסם על ידי מי שפורסם נגדו לשון הרע. בהליך זה האדם נגדו פורסמה הפגיעה מגיש קובלנה פלילית נגד המפרסם ומתבצע הליך פלילי כמקובל. בשונה מהליך אזרחי בהליך הפלילי חייב הנפגע להוכיח כי הפרסום נעשה בכוונה תחילה לפגוע בו והפרסום הגיע ליותר משני אנשים חוץ ממנו, מי שימצא נאשם יכול לעמוד בפנים מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי כספי לנפגע.

לסיכום: בתביעת דיבה ניתן לפנות לשני הליכים, הליך אזרחי והליך פלילי, כך או כך הנפגע מהפרסום לא נדרש להוכיח כי הוא נפגע מהפרסום גם אם לא היה לו שם טוב. בהחלטה שמדובר ב"לשון הרע" נעשה על ידי בית המשפט באמצעות מבחן "האדם הסביר" ולפי ההקשר בו התוכן הפוגע פורסם. כך שההגדרה של לשון הרע יכולה להשתנות ממקרה אחד לאחר אך בכל מצב לפני תביעה עדיף להיעזר בייעוץ עורך דין לשון הרע.

ההבדל בין ביקורת צרכנים והשמצה

לשיתוף מהיר לחצו כאן
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
הסכם ממון
פיננסים
מה חשוב לדעת על הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה משפטי הנערך בין בני זוג, לפני נישואיהם או במהלכם, וקובע את אופן חלוקת הרכוש וההתחייבויות ביניהם במקרה של גירושין או פטירה. הסכם זה יכול להגן על

מה נחשב לתאונת עבודה
עריכת דין
מה נחשב לתאונת עבודה?

לצערנו תאונות עבודה מתרחשות בישראל מידי יום. בכל שנה מבקשים עשרות אלפי פונים סעד מהביטוח הלאומי בגין תאונות עבודה. יש חשיבות בהבנת המצב, מה צריך לעשות ומה האפשרויות העומדות בפני