חוק חדלות פירעון – הסעיפים שחייבים להכיר

במדינת ישראל, חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מאפשר למי שקרס כלכלית עקב חובות, להסדיר את ענייניו ולצאת להליך של שיקום, תחת מגבלות שונות ותנאים מסוימים. חוק חדלות הפירעון עודכן ברפורמה רחבה בשנת 2019, והוא החוק שמחליף את פשיטת הרגל. במאמר הבא נסקור סעיפים שונים מהחוק שמשתתפי ההליך חייבים להכיר.

 

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא חוק שהחליף את חוק פשיטת הרגל בשנת 2019, במסגרת רפורמה רחבה. מטרת החוק הזה היא להעמיד את התשתית החוקית להליך משפטי-כלכלי, שמיועד לחייבים ולנושים.

במסגרת הליך זה, אותו יכולים להתחיל החייבים או הנושים, החייב מופשט מהנכסים שלו, נתון להגבלות שונות ולבסוף עובר שיקום כלכלי. הליך זה יכול לקחת מספר שנים, והוא טומן הזדמנויות שונות מבחינת החייב ומבחינת הנושים. תוכלו לקרוא עוד על כך באתר של אורי גילת עו"ד חדלות פירעון.

 

היכן ההליך מתרחש?

לפי אחד הסעיפים בחוק, הליך חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי יכול להתרחש או בבית המשפט, כאשר השופט הוא הסמכות בהליך, או במסגרת ההוצאה לפועל. הדבר ייקבע לפי היקף החובות של החייב, כפי שמצוין בחוק.

 

חובת תום לב

בחוק נקבע שעל חייב להגיע אל ההליך בתום לב. אם החייב נכנס אל החובות שלו כתוצאה מחוסר תום לב, יכולים הנושים להגיש בקשה אל הערכאה הממונה על ההליך ולדרוש את ביטול ההליך. בנוסף, מבחינת החייב, הוא חייב לפעול לאורך כל ההליך בתום לב. אמירה של אמירות שונות או ביצוע של פעולות שונות שלא בתום לב, יכולה לסכן מבחינתו את המשך ההליך.

 

חובות שאי אפשר למחוק

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי עשוי להיות אטרקטיבי מאוד עבור החייב, מכיוון שהוא יכול לשקם את עצמו בין היתר על ידי מחיקת חובות. החוק קובע שחובות כמו קנסות מטעם המדינה, או חובות שנגרמו כתוצאה מפעילות לא חוקית, אינם ניתנים למחיקה.

 

גובה החובות

לא כל אדם שהוא בעל חובות יכול לגשת אל ההליך הזה. בין היתר, הדבר נקבע על מנת שלא יהיה עומס לא רלוונטי על הרשויות השונות. החוק קובע שעל החייב להיות בעל חובות בהיקף של מעל 50,000 שקלים.

 

מימוש נכסים

בית המשפט ממנה במהלך הליך חדלות הפירעון נאמן. הנאמן מקבל את הסמכויות על הנכסים של החייב. הוא יכול לממש את הנכסים של החייב, כלומר למכור אותם, על מנת שהוא יוכל לסגור את חובותיו של החייב.

 

מילוי תצהיר הסתבכות

אחד הסעיפים בחוק חדלות הפירעון קובע שעל החייב למלא תצהיר הסתבכות. בתצהיר זה יפרט החייב כיצד נוצרו החובות השונים שיש לו. אם החייב יפעל בחוסר תום לב במהלך מילוי התצהיר, הוא עשוי לסכן את המשך ההליך, כך שמוטב למסור תצהיר זה לאחר ייעוץ מעורך דין.

חוק חדלות פירעון

לשיתוף מהיר לחצו כאן
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
הסכם ממון
פיננסים
מה חשוב לדעת על הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה משפטי הנערך בין בני זוג, לפני נישואיהם או במהלכם, וקובע את אופן חלוקת הרכוש וההתחייבויות ביניהם במקרה של גירושין או פטירה. הסכם זה יכול להגן על

מה נחשב לתאונת עבודה
עריכת דין
מה נחשב לתאונת עבודה?

לצערנו תאונות עבודה מתרחשות בישראל מידי יום. בכל שנה מבקשים עשרות אלפי פונים סעד מהביטוח הלאומי בגין תאונות עבודה. יש חשיבות בהבנת המצב, מה צריך לעשות ומה האפשרויות העומדות בפני