ההשלכות של התחמקות משירות צבאי

התחמקות משירות צבאי היא תופעה שקיימת במדינות בהן יש גיוס חובה לצבא. ישנן סיבות שונות לכך שאנשים מנסים להתחמק משירות זה, החל מסיבות אידיאולוגיות ועד לקשיים אישיים או משפחתיים. עם זאת, להתחמקות יש לרוב השלכות שליליות על הפרט ועל החברה. במאמר זה נתייחס להשלכות השונות

 

השלכות משפטיות של התחמקות משירות צבאי

התחמקות מגיוס לצבא בישראל היא עבירה פלילית על פי חוק שירות ביטחון. מי שנתפס משתמט מהגיוס צפוי להליכים פליליים, לרבות מאסר, קנסות כספיים כבדים ועוד. כך למשל, צעיר שהורשע בהתחמקות מגיוס עלול לקבל קנס של אלפי שקלים ואף עשרות אלפי שקלים. בנוסף לקנס הכספי, בית המשפט עלול להטיל עליו עונש מאסר בפועל שנע בין מספר חודשים לשנתיים. שיעור הקנס ומשך המאסר נקבעים בהתאם לנסיבותיו האישיות של הנאשם וחומרת העבירה. ככל שמספר ניסיונות ההתחמקות גבוהים יותר, כך עולה חומרת הענישה.

יחד עם זאת, בתי המשפט הצבאיים נוטים להקל בעונשים של משתמטים צעירים, במיוחד אם מדובר בהתחמקות ראשונה ובמיוחד כאשר יוגשו טיעונים משכנעים מטעם עו"ד  מקצועי כדוגמת עו"ד צבאי – מירי יעקב גביש. לעומת זאת, מי שהסתתר לתקופות ארוכות צפוי לעונשים כבדים יותר.

מלבד הענישה הפלילית הישירה, על המשתמטים מוטלות גם הגבלות שונות כגון אי יכולת לצאת מהארץ, שלילת רישיון נהיגה וכדומה. הגבלות אלה מטרתן להניע את המשתמט להסדיר את שירותו הצבאי. כלומר, המטרה אינה רק ענישה אלא גם יצירת תמריצים לגיוס בפועל.

 

השלכות תעסוקתיות של התחמקת משירות צבאי

בוגרי צבא זוכים, בדרך כלל, ליתרון בשוק העבודה בישראל. מעסיקים רבים מעדיפים מועמדים בעלי שירות צבאי מלא, מתוך אמונה שהשירות תורם לבגרות ולכישורים הנדרשים בתפקידים רבים. לעומת זאת, צמי שהתחמקו מהשירות בצה"ל עלולים למצוא את עצמם בפער בהשוואה לבוגרי צבא, הן מבחינת המעסיקים והן מבחינת הידע והניסיון שצברו במהלך השירות.

 

בידוד חברתי

בחברה הישראלית ישנה סטיגמה מסוימת, שגברה לאחרונה, כלפי מי שהשתמטו משירות צבאי, במיוחד בקרב האוכלוסייה הכללית והחילונית. כתוצאה מכך, משתמטים עלולים למצוא את עצמם מבודדים מבחינה חברתית ומתקשים ליצור קשרים עם בוגרי צבא. גם בתוך המשפחה המורחבת ייתכנו מתחים וקשיים בעקבות ההחלטה להתחמק מהשירות הצבאי.  הבידוד החברתי נובע גם מהעובדה שרבים מהמעגלים החברתיים שגובשו במהלך הלימודים מתפרקים ומתפוגגים כי הפכו ללא רלבנטיים. זאת בזמן שעבור המתגייסים לצבא נבנות מסגרות חברתיות חדשות שמבוססות על שירות צבאי משותף

 

פגיעה בתחושת שייכות וזהות

עבור רבים, השירות הצבאי הוא חלק בלתי נפרד מהזהות הישראלית. שירות מלא נתפס כביטוי למחויבות למדינה וכתרומה לביטחון המדינה ואזרחיה. השתמטות עלולה אפוא לפגוע בתחושת השייכות והזהות של הפרט עם החברה סביבו. ייתכן שהמשתמט ירגיש ניכור וניתוק מהסובבים אותו שכן חוויית השירות המשותפת חסרה לו. ככל שהשירות הצבאי הופך למרכזי, כמו בתקופות לחימה ומלחמה, כך תחושת הניכור עלולה להתחזק.

 

לסיכום, להחלטה להתחמק משירות יש לרוב מחיר כבד הן עבור הפרט והן עבור החברה. חשוב לשקול היטב את כל ההשלכות לפני נקיטת צעד שכזה. עם זאת, במקרים מסוימים הקשיים האישיים עשויים להצדיק ההתחמקות משירות צבאי, ויש לנסות ולהבין את נסיבותיו של כל מקרה לגופו.

התחמקות משירות צבאי

לשיתוף מהיר לחצו כאן
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
הסכם ממון
פיננסים
מה חשוב לדעת על הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה משפטי הנערך בין בני זוג, לפני נישואיהם או במהלכם, וקובע את אופן חלוקת הרכוש וההתחייבויות ביניהם במקרה של גירושין או פטירה. הסכם זה יכול להגן על

מה נחשב לתאונת עבודה
עריכת דין
מה נחשב לתאונת עבודה?

לצערנו תאונות עבודה מתרחשות בישראל מידי יום. בכל שנה מבקשים עשרות אלפי פונים סעד מהביטוח הלאומי בגין תאונות עבודה. יש חשיבות בהבנת המצב, מה צריך לעשות ומה האפשרויות העומדות בפני