הבנת תהליך צוואה

צוואה היא כלי חשוב מאוד לחלוקה של העיזבון לאחר מותם של המצווים. כמעט לכל אדם מומלץ לכתוב צוואה חוקית, מפורטת ומלאה, בכדי שהעיזבון שלו יחולק לפי רצונו לאחר מותו. למרות זאת, ישראלים רבים עדיין לא מבינים את התהליך של כתיבת צוואה בצורה טובה. לצורך העניין כתבנו מדריך קצר שיעזור לכם לעשות סדר בנושא. 

 

כתיבת צוואה חוקית ותקפה בישראל

תהליך עריכת צוואה יכול להיעשות במדינת ישראל בארבע דרכים שונות, כולן חוקיות וכולן תקפות לכל דבר ועניין. אחת מהדרכים הללו היא צוואה בעל פה. צוואה זאת תקפה רק במקרים של סכנת חיים מיידית למצווה. בנוסף לכך, ניתן לכתוב את הצוואה בכתב יד וללא עדים, עם עדים כשירים במכונה או בכתב יד, ועל ידי רשות שמוסמכת לכך מטעם המדינה.

לכל אחת מדרכי כתיבת הצוואה יש כללים משלה שצריך לעמוד בהם בכדי שהיא תהיה תקפה. לדוגמה, במקרה של צוואה מול עדים, על העדים להיות בני 18 ומעלה, כשירים מבחינה מנטלית ובריאותית, ושאינם יורשים בצוואה או בני זוג של יורשים בצוואה.

 

הדרך הטובה ביותר לכתוב צוואה

הדרך הבטוחה והנכונה ביותר לכתיבת צוואה היא על ידי צוואה בפני רשות. בדרך זאת, על המצווה לערוך ולחתום על הצוואה בפני רשות שמוסמכת לכך על ידי המדינה, בדרך כלל עורך דין שהוא גם נוטריון. בדרך זאת מבטיחים המצווים כי הצוואה שעליה הם חתומים היא חוקית, עומדת בכללי הצוואה של מדינת ישראל, ואף קיבלה על כך אישור מטעם הגורמים שהוסמכו לכך על ידי המדינה. שיטה זאת היא הדרך הבטוחה ביותר להבטיח שרצונו של המצווה אכן יצא לפועל בבוא העת.

 

שלבי הצוואה מהכתיבה ועד לחלוקת העיזבון

השלב הראשון בכתיבת הצוואה הוא רישום של כלל הנכסים והרכוש ששייכים למצווים. לאחר מכן יש לפנות לעורך דין שהוא גם נוטריון לשם כתיבת הצוואה וחתימה עליה. עורך הדין שתבחרו, יעזור לכם לנסח את הצוואה בצורה נכונה, חוקית ומלאה. בסיום הכתיבה והחתימה על הצוואה, עורך הדין ישלח אותה לרשם הירושות לשם התרשמות.

בבוא העת, הצוואה שנמצאת אצל הרשם תיפתח, לאחר שהיורשים ישלחו בקשה בנושא. מכיוון שזוהי צוואה שרשם הירושות כבר בחן ומצא שהיא חוקית ותקפה, במרבית המקרים הוא יורה על חלוקה של העיזבון לפי רצונו של המצווה. בשלב הזה היא תישלח בצורה אוטומטית לכל הגופים הרלוונטיים כמו בנקים וחברות פנסיה.

 

תהליך כתיבת ומימוש צוואה בישראל – סיכום

בישראל ישנן ארבע דרכים לגיטימיות לעריכת צוואה. אחת מהן מתאימה רק במצבים של סכנת חיים מיידית והיא צוואה שבעל פה. הדרך המומלצת ביותר לכתיבת צוואה היא על ידי עורך דין ונוטריון. במצב זה, עורך הדין יעזור לכם לנסח את הצוואה ולאחר מכן הוא ישלח אותה לרשם לשם התרשמות. בבוא היום, הרשם יקבל את הבקשה למימוש הצוואה ויחלק את הנכסים בצורה אוטומטית.

תהליך עריכת צוואה

לשיתוף מהיר לחצו כאן
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
הסכם ממון
פיננסים
מה חשוב לדעת על הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה משפטי הנערך בין בני זוג, לפני נישואיהם או במהלכם, וקובע את אופן חלוקת הרכוש וההתחייבויות ביניהם במקרה של גירושין או פטירה. הסכם זה יכול להגן על

מה נחשב לתאונת עבודה
עריכת דין
מה נחשב לתאונת עבודה?

לצערנו תאונות עבודה מתרחשות בישראל מידי יום. בכל שנה מבקשים עשרות אלפי פונים סעד מהביטוח הלאומי בגין תאונות עבודה. יש חשיבות בהבנת המצב, מה צריך לעשות ומה האפשרויות העומדות בפני