חשיבותה של בדיקת נאותות משפטית בנדל"ן: כיצד יכול עורך דין לעזור?

עומדים בפני רכישת נכס או קרקע? לא בטוחים מה הדרך הנכונה לברר את הפוטנציאל הכלכלי של הנכס ואת ההוצאות הכרוכות לצורך תחזוקתו? לפני כל קנייה עולה החשש מהחסרת פרטים מסוימים או מכך שהנכס מוצג באופן שאינו נאמן למציאות. בדיקת נאותות משפטית יכולה לסייע בבירור כלל הפרטים.

 

מה היא בדיקת נאותות משפטית?

בדיקת נאותות היא בדיקה הנעשית לפני רכישה של נכס, חברה, מותג או כל דבר אחר והיא נועדה לצורך בירור כלל ההיבטים הכלכליים, המשפטיים והעסקיים של המוצר. הבדיקה היא הליך בעל משמעות כלכלית ומשפטית עצומה, והיא מקובלת כמעט בכל תחום בו מתבצע מסחר פעיל כמו בתחום הנדל"ן, בעולם ההשקעות, פיננסים ועוד. ביצוע הבדיקה נעשה בצורה קפדנית במיוחד, ומטרתה להביא לידי הקונה את כל המידע הדרוש לצורך ביצוע עסקה.

 

מי מבצע בדיקת נאותות משפטית?

בדיקת נאותות משפטית תבוצע על ידי כל גורם על פי בחירתו של הרוכש, כאשר הוא יפנה לגורם רלוונטי ובעל ידע וניסיון ביחס לאופי העסקה. במידה ומדובר בעסקת נדל"ן למשל, מי שיבצע את הבדיקה הוא עורך דין נדל"ן. ניתן גם להיעזר במספר אנשי מקצוע הבקיאים באספקטים שונים בתחום כמו עורך דין מקרקעין, שמאי, רואה חשבון ועוד. על הרוכש לבחור באיש מקצוע שהוא מכיר וסומך עליו, היות ולאופן ביצוע הבדיקה והיקפה יש השלכות רבות על פרטי העסקה ועלותה. חיים פרטוש עו"ד מקרקעין הוא בעל ניסיון רב בתחום בדיקות נאותות משפטיות בנדל"ן וידע לנהל בדיקה בכל היקף.

 

אילו היבטים ייבדקו בבדיקת נאותות משפטית בנדל"ן?

במידה ומדובר בבדיקת נאותות משפטית בנכס מסוים, יבוצעו בדיקות הנוגעות להסכמי השכירות של הדיירים, אופן ומועד התשלום, חובות הקשורים לנכס, תשלומי השבחה של הנכס ועוד. בכל הקשור לבדיקת נאותות משפטית של קרקעות, הבדיקות יעסקו בשווי הקרקע, הסכמי וזכויות בנייה בה, ייעודה, הנכסים שבשטחה ועוד. כמו כן, אופי הבדיקה ישתנה לפי סוג הקרקע או הנכס. במידה ומדובר למשל בקרקע שיש בה גידולים חקלאיים, תבוצע בדיקה של איכות הגידולים, איכות הקרקע ופרמטרים נוספים.

 

כמה זמן אורכת הבדיקה?

משך הבדיקה משתנה ביחס להיקפה ולכמות העבודה הנדרשת לביצועה. קיימות בדיקות נאותות העוסקות ברכישת נכסים לא גדולים במיוחד, שאורכות מספר ימים, היות וכמות הפרטים בעסקה נמוכה. במקרים של עסקאות רכישה של חברות גדולות, מניות או נכסים משמעותיים למשל, הבדיקה עשויה לקחת עד מספר שנים. גם עלות הבדיקה משתנה והיא נעה בין אלפי שקלים בודדים ועד למיליוני שקלים. במידה ומדובר בבדיקה רחבת היקף, ייתכן ויעסקו בה משרדי עורכי דין שלמים וגופים פיננסיים שונים.

 

סיכום

בדיקת נאותות משפטית היא נדבך משמעותי בהליכים הקודמים לרכישת נכס או קרקע. עורכי דין מקרקעין עוסקים בביצוע בדיקות אלו, ומוטלת עליהם האחריות לבצעה ללא משוא פנים ובאופן אמין שייטיב עם שני הצדדים בעסקה.

עורך דין מקרקעין

לשיתוף מהיר לחצו כאן
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
הסכם ממון
פיננסים
מה חשוב לדעת על הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה משפטי הנערך בין בני זוג, לפני נישואיהם או במהלכם, וקובע את אופן חלוקת הרכוש וההתחייבויות ביניהם במקרה של גירושין או פטירה. הסכם זה יכול להגן על

מה נחשב לתאונת עבודה
עריכת דין
מה נחשב לתאונת עבודה?

לצערנו תאונות עבודה מתרחשות בישראל מידי יום. בכל שנה מבקשים עשרות אלפי פונים סעד מהביטוח הלאומי בגין תאונות עבודה. יש חשיבות בהבנת המצב, מה צריך לעשות ומה האפשרויות העומדות בפני