חיפוש

כל מה שצריך לדעת על עבירות נשק בצבא

כולנו מכירים את החובה של כל אזרח בישראל המגיע לגיל 18 לשרת בצבא, אך לא הרבה מכירים את המסגרת המשמעתית והחוקים של הצבא, אשר פעמים רבות אינם תמיד חופפים לחוקי האזרחות. בין העבירות הנפוצות בתקופת השירות הצבאי נמצאות עבירות הנשק ולכן, ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על עבירות אלו.

 

חוקים ומשמעת בצבא

החובה החוקית והאזרחית של כל אחד ואחד מאזרחי המדינה, בהגיעו לגיל 18, לשרת בצבא מוכרת לכולנו, כאשר עם תחילת השירות הצבאי, המתגייס הטרי הופך להיות תחת אחריותו הבלעדית של הצבא. כפועל יוצא מכך, עם תהליך הגיוס לצה"ל, המתגייס עובר להיות כפוף למערכת השיפוט הצבאית, במקום מערכת השיפוט האזרחית.

מערכת השיפוט הצבאית, באמצעות חוק השיפוט הצבאי, נועדה למעשה להסדיר את כלל החוקים והנורמות ההתנהגותיות הדרושות, עבור כלל המשרתים בצה"ל – חיילים, עובדי צה"ל, אנשי מילואים ועוד. למערכת זו ישנם בתי דין ומערכות משפט משלהם, אשר אינם תמיד חופפים בדיוק למערכות המשפט האזרחיות ומצריכות מומחיות מיוחדת של עורכי הדין, כפי שתוכלו לראות באתר idf-law.co.il.

 

עבירות נשק

מלבד העבירות הפליליות הזהות לעבירות האזרחיות, דוגמת עבירות אלימות, תנועה, רכוש, הטרדה מינית ועוד, ישנן מספר עבירות המייחדות את המסגרת המשמעתית של הצבא, דוגמת עבירות הנוכחות (נפקדות, או עריקות) ועבירות הנשק השונות.

מטבע הגדרת תפקידו, צה"ל הוא גוף בטחוני, העושה שימוש במגוון סוגי נשקים בכדי לשמור באופן מקסימלי על ביטחונם של אזרחי ישראל. אמצעי לחימה אלו הם כלי אסטרטגיים, יקרים ובעלי מסוכנות רבה, הן מצד ייעודם והן מצד האפשרות שיגיעו לגורמים עוינים (עבריינים, מחבלים וכדומה), לפיכך צה"ל מייחס חשיבות רבה, ובצדק יש לומר, לחובתו של החייל לשמור על נשקו וכאשר הוא מתרשל בכך, יושתו עליו עונשים חמורים.

 

סוגי עבירות נשק

עבירות הנשק בצבא מתחלקות למספר סוגים עיקריים:

  • העלמת נשק – העלמת נשק יכולה להתבצע באמצעות גניבה, איבוד או שכחה, הסתרתו ועוד. למעשה, כל מקרה בו הנשק אינו נמצא במקום בו הוא אמור להיות, הרי שמדובר בעבירת נשק. העונש בגין עבירה זו יכול להגיע עד לכדי 15 שנות מאסר.
  • שימוש בלתי חוקי – ירי ללא אישור, כיוון הנשק לעבר אדם, משחק, ירי בבעלי חיים ועוד, הם רק חלק מהרכיבים המרכיבים עבירה זו. עונשה של עבירה זו יכול לנוע בין 2 ל – 3 שנות מאסר.
  • סחר בנשק – מכירת הנשק עצמו, או אחד מאביזריו לגורם חיצוני, יכולה לגרור אחריה עונש מאסר בפועל של מספר שנים.
  • הפקרת נשק – הגדרתה של עבירה זו היא עזיבת הנשק ללא השגחה, כמו גם שינוע או שימוש בנשק שלא לשם המטרה אליו נועד. העונש של עבירה זו תלוי בתוצאה של ההפקרה ויכול לנוע מעונשים קלים של קנס וריתוק ועד תקופות מאסר של מספר ימים או שנים.

 

במידה ואתם נאשמים באחת מהעבירות הללו, חשוב לפנות לעורך דין צבאי מקצועי ומנוסה בהקדם, פעולה שיכולה להיות נקודת ההבדל בין מאסר בפועל לבין עונשים קלים יותר.

 

אקדח

לשיתוף מהיר לחצו כאן
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
מה נחשב לתאונת עבודה
עריכת דין
מה נחשב לתאונת עבודה?

לצערנו תאונות עבודה מתרחשות בישראל מידי יום. בכל שנה מבקשים עשרות אלפי פונים סעד מהביטוח הלאומי בגין תאונות עבודה. יש חשיבות בהבנת המצב, מה צריך לעשות ומה האפשרויות העומדות בפני