חיפוש

מהן הזכויות והחובות של ידועים בציבור ובמה הן שונות מאלו של זוג נשוי

בעבר הרחוק היו חלים על אדם מספר מוגדר של מצבים משפחתיים – רווק, נשוי, גרוש או אלמן.

במהלך השנים, התבסס מצב משפחתי נוסף והוא מוסד הידועים בציבור.

מדובר במצב שבו בני זוג מנהלים חיים משותפים באופן מלא ומעמיק אולם לא מבצעים  פעולה פורמלית של נישואין.

לצד התבססותו מבחינה חברתית, התבסס מוסד זה גם בכל הקשור לזכויות וחובות מבחינה משפטית.

 

על מוסד הידועים בציבור

אוכלוסיית הידועים בציבור מכילה שתי אוכלוסיות משנה עיקריות. האחת היא של זוגות החיים יחד אשר יכולים להינשא על פי חוקי המדינה אולם אינם מעוניינים לעשות זאת והשנייה היא של זוגות שאינם יכולים להינשא על פי חוקי המדינה, כגון זוגות חד מיניים ובני זוג שאינם מאותה דת או שאחד מהם הוא חסר דת.

 

מעמד משפטי של ידועים בציבור

מעמדם של ידועים בציבור הוא פרי של תיקוני חקיקה ופסיקות עקביות של בתי המשפט באשר להיותה צורת חיים משותפת אשר מזכה בזכויות מסוימות מהן נהנים על פי חוק זוגות אשר נישאו כדין. הקריטריונים לשם הכרה כידועים בציבור אינם נוקשים ונדרשת בעיקר הוכחת קיומה של הווית חיים משותפת הכוללת מגורים יחדיו וניהול של משק הבית באופן משותף.

 

זכויות וחובות הידועים בציבור

גם ידועים בציבור זכויות וחובות הדומות מאוד לאלו אשר מהן נהנה זוג אשר נישא כדין על פי חוקי המדינה. בין הזכויות הללו ניתן למנות בין היתר זכויות משפטיות כגון איסור העדה בהליך פלילי כנגד בן זוג. זאת, לצד הכרה בידוע בציבור כעונה על הגדרת בן זוג ביחס לחוקים מסוימים נוספים כגון תחולת הדין החל על זוגות בנוגע לזכאויות וחובות מול המוסד לביטוח לאומי.

 

ידועים בציבור מול זוג נשוי

כאשר בוחנים את מעמדם של ידועים בציבור למול מעמדו של זוג נשוי, ניתן להבחין בזהות בזכויות המוקנות לכל אחת מצורות חיים אלו. כך למשל בשאלות של ירושה או משמורת על ילדים במקרה של גירושין.

מן הצד השני, קיימים פערים לטובת זוגות נשואים בנושאים מסוימים. כך בנוגע להטבות מס או בנוגע לאפשרות לאמץ ילד בלא צורך בהידיינות משפטית. מעל הכל, היתרון הנתון לזוג הנשוי הוא בהיעדר הצורך להוכיח בפני הרשויות כי הזוג עומד בתנאים של היותם ידועים בציבור, למרות ההתקדמות הגדולה בנושא. מידע נוסף בנושא זה ניתן למצוא באתר ester-law.co.il.

 

זכויות וחובות הידועים בציבור – ידע חיוני לנמנעים ממיסוד הקשר באמצעות נישואים

רוח הזמן הביאה עמה התקדמות ממשית בכל הקשור לצורות חיים משותפים שאינן במסגרת נישואין. בין אם מדובר במי שאינו יכול או אינו מעוניין להתחתן, החוק מקנה לידועים בציבור זכויות כמעט זהות בהשוואה לזוגות נשואים. עם זאת, מאחר שלא מדובר בהליך הנעשה באופן פורמלי כבנישואים, חשוב להכיר באפשרות קיומם של קשיים ביחס להליכי מיצוי של הזכויות כזוג.

איש קורא

 

לשיתוף מהיר לחצו כאן
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
מה נחשב לתאונת עבודה
עריכת דין
מה נחשב לתאונת עבודה?

לצערנו תאונות עבודה מתרחשות בישראל מידי יום. בכל שנה מבקשים עשרות אלפי פונים סעד מהביטוח הלאומי בגין תאונות עבודה. יש חשיבות בהבנת המצב, מה צריך לעשות ומה האפשרויות העומדות בפני