אובדן כושר עבודה נפשי, מה זה אומר?

אובדן כושר עבודה הוא מונח ידוע בקרב רוב הציבור, אך לרוב מכירים את המונח הזה בהתייחס לאובדן כושר עבודה פיזי, בגלל פגיעה פיזית, תאונה, או מחלה וכן הלאה.

מה שרוב הציבור לא יודע, הוא כי קיים מגוון רחב של פגיעות נפשיות מורכבות, שיכולות לגרום לאובדן כושר עבודה ממושך וכי גם אם הפגיעה לא נגרמה באופן ישיר בגלל העבודה, היא עשויה לזכות את הנפגע בפיצויים, שיקלו על ההתמודדות.

 

איך מצב נפשי יכול לפגוע בכושר עבודה?

עו"ד כפיר דיין דובב, בעל ניסיון של 15 שנה בתחום תביעות ביטוח ונזיקין, מסביר כי רבים לא מבינים את משמעות הסעיף הביטוחי "אובדן כושר עבודה" ולכן לא יודעים כי הם זכאים לקבל פיצויים מחברת הביטוח – גם במקרה של פגיעה נפשית.

מצבים נפשיים רבים, החל בדיכאון קליני, או פגיעה פוסט טראומטית (מהצבא, בגלל אירוע טרור, או פשע אלים ועוד) וכלה בהתקף פסיכוטי, או הפרעה נפשית חמורה אחרת, יכולים לפגוע ביכולת התפקוד של החולה, עד למצב של חוסר תפקוד מוחלט.

חולי דיכאון קשים למשל, עשויים להתקשות בפעולות יומיומיות פשוטות, כמו יציאה מהמיטה, מפגש חברתי, ניהול מצבים שונים וכן הלאה.

ככל שמדובר על הפרעה נפשית חמורה יותר, כן גדל גם חוסר היכולת לתפקד בסביבת עבודה באופן תקין.

למעשה, אנשים רבים חיים עם הפרעות נפשיות כאלה ואחרות, ברמה שאינה מפריעה לתפקוד, אבל בתקופות של מתח מוגבר, חרדות, משברים ואף יחס שלילי במקום העבודה, הפרעות אלה יכולות להתפרץ ולהפוך את חייו של החולה על פיהם.

התפקוד בעבודה עשוי להיפגע, אך גם היכולת שלו לקיים מערכות יחסים תקינות, או לטפל בעצמו ובבני משפחתו ועל כן, מצב זה נחשב בתור ליקוי תפקודי לכל דבר.

 

סוגים של אובדן כושר עבודה על רקע נפשי

אובדן כושר עבודה נפשי יכול להתרחש בגלל התפרצות של מחלת נפש בתקופת העבודה (אלא אם מחלת הנפש היתה קיימת וידועה עוד לפני רכישת פוליסת ביטוח), אשר פוגעת ביכולתו של המטופל לתפקד בעבודה כמצופה ממנו.

אך אובדן כושר עבודה נפשי יכול להיגרם גם כתוצאה ממחלה אחרת, שהמבוטח סובל ממנה ואשר גורמת לו לסבל נפשי גדול, שמפריע לו בתפקוד היומיומי, כפי שאפשר לצפות אצל חולי סרטן למשל, אשר עצם היותם חולים במחלה קשה עלול לגרום להם לחרדות, דיכאון ואף להתפרצות מחלות נפש.

מצבים מעין אלה יכולים להביא באופן מובן וטבעי לכדי אובדן היכולת לתפקד באופן תקין.

 

לסיכום

אובדן כושר עבודה על רקע נפשי הוא תופעה נפוצה יחסית, אשר אינה זוכה להכרה הנחוצה, כדי לאפשר לסובלים ממנה, לקבל את הפיצויים והעזרה שהם זקוקים לה.

עורך דין מיומן בתחום הביטוח והנזיקין, יכול לסייע לכם לקבל את מה שמגיע לכם – גם כאשר מדובר על נושא מורכב כמו אובדן כושר עבודה נפשי.

 

פטיש

לשיתוף מהיר לחצו כאן
מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
הסכם ממון
פיננסים
מה חשוב לדעת על הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה משפטי הנערך בין בני זוג, לפני נישואיהם או במהלכם, וקובע את אופן חלוקת הרכוש וההתחייבויות ביניהם במקרה של גירושין או פטירה. הסכם זה יכול להגן על

מה נחשב לתאונת עבודה
עריכת דין
מה נחשב לתאונת עבודה?

לצערנו תאונות עבודה מתרחשות בישראל מידי יום. בכל שנה מבקשים עשרות אלפי פונים סעד מהביטוח הלאומי בגין תאונות עבודה. יש חשיבות בהבנת המצב, מה צריך לעשות ומה האפשרויות העומדות בפני