כל בעל עסק חולם על האפשרות לפתח את העסק שלו ולהביא להגדלת ההכנסות והרווחים של החברה. כיום, באמצעות ייעוץ שיווקי ואסטרטגיות עיסקיות מתקדמות, ניתן להפוך חלום זה למציאות ברת הישג. חלק מאבני הבסיס של אסטרטגיה עיסקית הוא השימוש במודלים כלכליים, כשאחד הבולטים ביניהם הוא "מודל בוסטון"
צמיחה כלכלית – מחלום למציאות
ישראלים רבים חולמים על האפשרות להיות עצמאיים, בלי בוס על הראש, ולנהל את עצמם בצורה שנראית להם הכי נכונה. אך בעוד שהאפשרות להיות עצמאי קורצת לאנשים רבים, המציאות בפועל מראה כי עסקים רבים נסגרים בשנה וכי רק עשרות אחוזים מכלל העסקים מצליחים לשרוד, שלא לדבר על להצליח.
כיצד אם כן מצליחים אותם עסקים בודדים לשמור על יציבות כלכלית ואף להגיע לכדי הצלחה ורווחים כלכליים? אמנם אין מתכון וודאי להצלחה, אך אין ספק שכדי להפוך את החלום למציאות ולהצליח לשמור על יציבות ואף רווחיות כלכלית בסופו של דבר, אחד הכלים הבסיסיים הוא השימוש בייעוץ שיווקי ואימוץ אסטרטגיה עיסקית.
מהי למעשה אסטרטגיה עיסקית?
אין ספק כי רעיון מקורי ובחירת מיקום אידיאלי לעסק הם הפרטים שנראים הכי חשובים ובסיסיים כשאנחנו מתכננים להקים את העסק שלנו, אך ההתמקדות בפרמטרים אלו בלבד היא למעשה אחד הגורמים לסגירתם של עסקים רבים. בכדי להצליח בעולם העסקים, חשוב מאוד לחשוב תמיד על היום שאחרי ולתכנן את העתיד, תוך הצבת יעדים ומטרות, עבור העסק שלכם.
אימוץ אסטרטגיה עיסקית, באמצעות חברה מקצועית ומנוסה, יאפשר לכם להבין ולמפות לעומק היבטים שונים בעסק שלכם – כמו אופי העסק וסוג הלקוחות, ובכך לבנות תוכנית עיסקית מפורטת ולוח זמנים לעמידה ביעדים ומטרות שהצבתם לעצמכם בפן השיווקי, הכלכלי, הטכנולוגי ועוד. אחד הכלים לגיבוש אסטרטגיה עיסקית מוצלחת הוא שימוש במודלים כלכליים, שיווקיים וארגוניים.
מודל בוסטון
אחד המודלים הפופולאריים והנפוצים מבין מגוון המודלים הקיימים, הוא מודל בוסטון. מודל זה הוא למעשה תרשים שהמציא אדם בשם ברוס הנדרסון, אשר בחר להפוך אותו לתרשים מקצועי של חברת Boston Consulting Group) BCG) ומכאן נגזר שמו. מודל בוסטון עוסק במיקום החברה ותוצריה הספציפיים בתמונת השוק הכללית ובצמיחה הפוטנציאלית החיצונית.
תהליך החשיבה שמעודד מודל זה מכוון אותנו לחלק את שירותי העסק ל – 4 קטגוריות המסומנות כ – פרה, כלב, כוכב וסימן שאלה, תוך התמקדות ב – 2 פרמטרים עיקריים: נתח השוק וצמיחת השוק.
איך מודל זה משפיע על כלכלת העסק?
- הכוכב – מסמל את מוצרי הדגל של העסק.
- סימן השאלה – מסמל את המוצרים המתנדנדים בין רווחיות להפסדיות.
- כלב – מסמל את המוצרים ההפסדיים.
- פרה – מסמלת את המוצרים שמיצו את תהליך הצמיחה שלהם.
באמצעות חברת ייעוץ עיסקי מובילה ומקצועית, תוכלו להפוך מושגים אלו לכדי תרשים וטבלאות מקצועיות, במטרה לאתר כל מוצר על פי הקטגוריה המתאימה לו ולהחליט על דרכי פעולה בדרך להשגת המטרות והיעדים שהצבתם לעצמכם.